7 steg till en perfekt skriftlig affärsplan

Varje företag behöver ha en skriftlig affärsplan. Oavsett om det är att ge riktning eller locka till sig investerare, är en affärsplan avgörande för framgången för din organisation. Men hur skriver du en affärsplan?
SBA.gov rekommenderar att en affärsplan omfattar:
- Sammanfattning – en kort överblick över ditt företag
- Företagsbeskrivning – beskriver vad du gör
- Marknadsanalys – forskning på din bransch, marknad och konkurrenter
- Organisation och ledning – din affärs- och ledningsstruktur
- Service eller produkt – de produkter eller tjänster du erbjuder
- Marknadsföring och försäljning – hur du marknadsför ditt företag och din försäljningsstrategi
- Finansieringsbegäran – hur mycket pengar behöver du för nästa 3 till 5 år
- Finansiella prognoser – tillhandahålla information som balansräkningar
- Bilaga – en valfri sektion som innehåller resuméer och tillstånd
Men att komma igång kan vara svårt att göra. Så här är sju steg för att skriva en perfekt affärsplan.
1. Forskning, forskning, forskning
“Forskning och analysera din produkt, din marknad och din objektiva expertis”, William Pirraglia, en nu pensionär senior ekonomisk och ledande befattningshavare har skrivit: “Tänk på att du spenderar dubbelt så mycket tid på att undersöka, utvärdera och tänka när du spenderar faktiskt att skriva affärsplanen.
“För att skriva den perfekta planen måste du känna ditt företag, din produkt, din tävling och marknaden intimt.”
Med andra ord är det ditt ansvar att veta allt du kan om ditt företag och branschen som du anger. Läs allt du kan om din bransch och prata med din publik.
2. Bestämma syftet med din plan
En affärsplan, enligt definitionen av Entrepreneur, är ett “skriftligt dokument som beskriver verksamhetens karaktär, försäljnings- och marknadsföringsstrategin och den ekonomiska bakgrunden och innehåller ett prognostiserat resultaträkning.” Men din affärsplan kan tjäna flera olika ändamål.
Som Entrepreneur noterar är det “också en vägkarta som ger vägledning så att ett företag kan planera sin framtid och hjälper till att undvika stötar på vägen.” Det är viktigt att komma ihåg om du självfinansierar eller startar upp din verksamhet. Men om du vill locka till sig investerare kommer din plan att ha ett annat syfte och du måste skriva en plan som riktar sig till dem så det måste vara så tydligt och koncist som möjligt. När du definierar din plan, se till att du har definierat dessa mål personligen också.
3. Skapa en företagsprofil
Din företags profil innehåller organisationens historia, vilka produkter eller tjänster du erbjuder, din målgrupp och publik, dina resurser, hur du ska lösa ett problem och vad som gör ditt företag unikt. När jag skapade min företags profil, lägger jag på vår Om-sida.
Företagsprofiler finns ofta på företagets officiella hemsida och används för att locka till sig möjliga kunder och talanger. Men din profil kan användas för att beskriva ditt företag i din affärsplan. Det är inte bara en väsentlig del av din affärsplan; Det är också en av de första skriftliga delarna av planen.
Med din profil på plats gör det här steget mycket lättare att komponera.
4. Dokumentera alla aspekter av ditt företag
Investerare vill se till att ditt företag kommer att göra dem pengar. På grund av denna förväntan vill investerare veta allt om ditt företag. För att hjälpa till med processen, dokumentera allt från dina utgifter, kassaflöde och industriprognoser. Glöm inte heller till synes mindre detaljer som din positionsstrategi och licensavtal.
5. Ha en strategisk marknadsplan på plats
En bra affärsplan kommer alltid att innehålla en strategisk och aggressiv marknadsplan. Detta inkluderar typiskt att uppnå marknadsföringsmål som:
- Introduktion till nya produkter
- Utöka eller återvinna marknaden för befintliga produkter
- Ingår nya områden för företaget
- Öka försäljningen i en viss produkt, marknad eller prisklass. Var kommer denna verksamhet från? Var specifik.
- Korsförsäljning (eller buntning) en produkt med en annan
- Ingår i långsiktiga kontrakt med önskvärda kunder
- Öka priserna utan att sänka försäljningssiffrorna
- Raffinera en produkt
- Ha en innehåll- & marknadsföringsstrategi
- Förbättrad tillverkning / produktleverans
“Varje marknadsföringsmål bör ha flera mål (delmängder av mål) och taktik för att uppnå dessa mål,” säger Entrepreneur.
“ I målavsnittet i din marknadsplan fokuserar du på” vad “och” varför “av marknadsföringsuppgifterna för det kommande året. I implementeringsdelen fokuserar du på de praktiska områdena av vem, var, när och hur. Det här är livet i marknadsföringsgraven. “
Naturligtvis kommer uppnå marknadsföringsmål att ha kostnader. “Din marknadsplan måste ha en sektion där du fördelar budgetar för varje planerad verksamhet” Entreprenör säger. Det skulle vara fördelaktigt för dig att skapa separata budgetar för för interna timmar (personal tid) och externa kostnader (out-of-pocket utgifter).
6. Gör det anpassningsbart baserat på din publik.
“De potentiella läsarna av en affärsplan är ett varierat gäng, allt från bankirer och riskkapitalister till anställda”, säger Entrepreneur. “Även om detta är en mångsidig grupp, är det en ändlig. Och varje typ av läsare har vissa typiska intressen. Om du känner till dessa intressen på framsidan kan du vara säker på att ta hänsyn till dem när du förbereder en plan för den specifika publiken. “
Bankare kommer till exempel att vara mer intresserade av balansräkningar och kassaflödesanalyser, medan riskkapitalister kommer att titta på den grundläggande affärsidén och din ledningsgrupp. Chefen på ditt lag kommer emellertid att använda planen för att “påminna sig om målen”.
På grund av detta, se till att din plan kan ändras beroende på publiken som läser din plan. Håll dock dessa ändringar begränsade från en plan till en annan. Det betyder att när du delar ekonomiska prognoser bör du hålla samma data över hela linjen.
7. Förklara varför du bryr dig.
Oavsett om du delar din plan med en investerare, kund eller gruppmedlem, din plan måste visa att du är passionerad och dedikerad, och du bryr dig egentligen om ditt företag och planen. Du kan diskutera de misstag du har lärt dig, lista de problem som du hoppas kunna lösa, beskriv dina värderingar och sätt på vad som gör att du sticker ut ur tävlingen.
När jag började mitt betalningsföretag bestämde jag mig för att erövra världen. Jag ville ändra hur betalningar gjordes och göra det lättare för någon, var som helst i världen att betala någon med få utan några avgifter. Jag förklarade varför jag ville bygga detta. Min passion visar genom allt jag gör.
Genom att förklara varför du bryr dig om ditt företag skapar du en känslomässig relation med andra så att de kommer att stödja din organisation framåt.